Materyal



MATERYAL 1 + ETKİNLİK
Görme duyusu: Büyüteç, kitap, hesap makinesi, tetris, kol saati, masa saati, ayna.
Koku alma duyusu: Parfüm, krem, kurutulmuş gül yaprakları, oje, kolonya. 
Tat alma duyusu: Acı olarak sivri biber, şekerli ve tuzlu olarak bisküvi, ekşi olarak yeşil zeytin.
 Dokunma duyusu: Çeşitli kumaş türleri(yumuşak, sert vb), kozalak, yün ip, diken. 
İşitme duyusu: Walkman, kulaklık, mp3.


http://1.bp.blogspot.com/-dmkOe818GhM/Uqn42rPmOmI/AAAAAAAAARk/dNQXwL-Y9F4/s400/h%25C3%25BClya.jpg

Öncelikle beş duyu organımızla ilgili olan malzemeleri çocukların görebileceği şekilde sınıf içinde yerleştirelim. Ardından çocuklar malzemeler ortada kalacak düzende, daire şeklinde otururlar.Yapılacak etkinlik hakkında çocuklara bilgi verilir.Çocuklara her duyu organıyla ilgili resimler gösterip o duyu organıyla ilgili kısa bilgiler verilir.Çocuklar ortadaki malzemelerden birer nesne alırlar.Ayrıca işitme konusu ile ilgili olarak, çocuklara farklı türlerden müzik dinletilir.Son olarak beş duyu organım adlı şaşırtmaca oyunu oynanır.Karışık bir şekilde duyu organları söylenilir, çocuklar duyu organlarını göstererek yönergeye uymaya çalışırlar. Şaşıran çocuklar oyundan çıkarılarak diğer kalan çocuklarla oyun bu şekilde devam ettirilir.sonuç olarak 5 duyu organını gösteren bir tablo hazırlanır ve her bir duyu organının karşısına, önceden hazırlanan duyu kartlarını çocukların yerleştirmelerini istenir.  


http://4.bp.blogspot.com/-Vp_b32-Rwoo/UqnnbciFdUI/AAAAAAAAAQA/qNDiK05qOQ0/s400/h%C3%BClya-2.jpg


MATERYAL 2


http://1.bp.blogspot.com/-WmuK858hSZY/UqnnGXIVeNI/AAAAAAAAAP8/RB6PC0eTQbs/s320/indir+%25281%2529.jpg



MATERYAL 3+ETKİNLİK




http://4.bp.blogspot.com/-Qvv8nxWmf7o/Uqnno6N9sxI/AAAAAAAAAQg/Sc8_celV-5o/s1600/images+%25284%2529.jpg

KULLANILAN ARAÇ VE GEREÇLER :
- Kürdan 
- L
imon suyu 
- Acı 
biber suyu 
- Tuzlu su 
- Şekerli su 
- 4 adet bardak 
- Pamuk 
- Yeterince su 

DENEYİN YAPILIŞI :
Kürdanın bir ucuna az miktarda pamuk sarınız. Sonra ağzınızı temiz su ile çalkalayınız. Pamuklu kürdanı şekerli suya batırarak dilinizin değişik yerlerine dokundurunuz. 
Nerelerde şekerli suyun tadını en iyi algıladınız? 


Her deneyin sonunda, ağzınızı temiz su ile çalkalayıp sırasıyla hazırladığınız limon suyu, acı biber suyu ve tuzlu su ile deneyi tekrarlayınız. 


Yaptığınız her deneyin sonucunda, dilinizdeki maddelerin tadını en çok algıladığınız tat alma bölgeleri, şekilde gösterilen dilin tat alma bölgeleri ile aynı mı? Karşılaştırınız. 


Dilinizin üzeri kuru iken bir adet küp şeker koyunuz, tadını alabiliyor musunuz? 

MATERYAL 4


http://4.bp.blogspot.com/-3OoOrf9oBdU/Uqnno1y9jiI/AAAAAAAAAQU/MBgq1uqUUoU/s1600/images+%25286%2529.jpg



MATERYAL 5

http://4.bp.blogspot.com/-dYQafx9WITI/UqnoOtyx8uI/AAAAAAAAAQs/GTyqr32sTV8/s320/duyu.JPG

MATERYAL 6 + ETKİNLİK

http://1.bp.blogspot.com/-Z4wcDgx6l1o/Uqnod3MxTxI/AAAAAAAAAQw/bW3JIPYjgmE/s1600/indir.jpg

KULLANILAN ARAÇ VE GEREÇLER :
- 3 adet su bardağı 
- Soğuk su 
- Sıcak su 
- Ilık su
DENEYİN YAPILIŞI :
Bardaklardan birine soğuk su, diğerine ılık su, üçüncü bardağa da sıcak su (elimizi yakmayacak şekilde) koyunuz. Bardakları ılık sulu bardak ortada olacak şekilde yerleştiriniz. İşaret parmaklarınızdan birini soğuk suya, diğerini de sıcak suya aynı anda batırınız. Parmaklarınızı bir süre beklettikten sonra çekerek aynı anda ılık suya daldırınız. 
Ilık suyun sıcaklığı her iki parmağınıza da aynı hissi verdi mi? 

Ilık suyun sıcaklığını işaret parmaklarınızdan hangisinde sıcak, hangisinde soğuk hissettiniz? Nedenin tartışınız. 

MATERYAL 7 + ETKİNLİK


http://1.bp.blogspot.com/-CYJ65ECgrF4/Uqntq1SHDjI/AAAAAAAAARQ/yM1E8SoN28A/s400/121220131032.jpg

Yukarıdaki materyal diğer materyal ve deneyleri kapsayacak şekildedir ve bu materyal kullanılarak beş duyu organımız adı altında bir etkinlik düzenlenecek ve etkinlik şu şekilde gerçekleştirilecektir.
Araç ve gereçler: Beş duyu organımız materyali,limon,şeker,çiçek,radyo,mum,kibrit.
Süreç
Limon,şeker yediğimizde ağzımızda nasıl tat olur diye sorulur.
öğrencilerden birine limon yedirilir,ve tadının nasıl olduğu sorulur.
konuya giriş yaptıktan sonra beş duyu organımızın ne olduğu sorulur.
Tahtaya şekilleri çizilir ve altına adı yazılır.
Sırayla gösterilerek işlevleri anlatılır.
Defterlerine çizmelerini ve görevlerini yazmaları istenir.
Radyonun sesi açılır ve kulaklar kapatılır.sonuçları öğrencilere anlattırılır.
öğrencilere bilmeceler sorulur( yukarıdaki beş duyu organımız materyali)
Biz biz idik biz idik,otuz iki kız idik (DİŞ)
Yarım kaşık duvara yapışık (KULAK)
Dünyayı görür birbirini göremez.

Değerlendirme:
1.Isıyı hangi organımızla hissederiz?
2.Görme görevini hangi organımız üstlenmiştir.
3.Portakalın kokusunu ne ile duyarsın?
4.Yemeğin sıcak mı soğuk mu olduğuna nasıl karar verirsin?
5.Arkadaşının çağırdığını nasıl duyuyorsun?
gibi sorular sorularak etkili öğrenme sağlanmış olur.





                                    ÇALIŞMA YAPRAĞI

1. Aşağıdakilerden hangisi kulağın kısımlarından değildir?
A) Üzengi                                     B) Östaki borusu
C) Arka oda                                 D) Örs

2.   I. Ses dalgalarını toplayıp kulağa iletir.
      II. Tozları tutan salgı salgılar.
      III. Uç kısmında kulak zarı bulunur.
Yukarıdaki bilgiler kulağın hangi kısmı ile ilgilidir?
A) Kulak yolu                               B) Orta kulak
C) İç kulak                                    D) Salyangoz

3.Dış ortamdan gelen ses dalgalarının karşılaştığı ilk kısım hangisidir?
A) Kulak zarı                                B) Örs
C) Üzengi                                     D) Östaki borusu

4.Östaki borusu aşağıda verilen hangisi ile bağlantılıdır?
A) Yutak - İç kulak
B) Yutak - Orta kulak
C) Dış kulak - Orta kulak
D) İç kulak - Salyangoz

5.Çevremizdeki ses dalgalarını toplayıp kulağın iç kısımlarına ileten yapı hangisidir?
A) Kulak memesi
B) Kulak kepçesi
C) Kulak zarı
D) Kulak yolu         

6.İşitme ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisinde doğru sıralama yapılmıştır?
A) Kulak yolu-Kulak zarı-Çekiç-Örs-Üzengi-İç kulak sıvısı - Beyin
B) Kulak zarı-Kulak yolu-Çekiç-Örs--İşitme siniri-İç kulak sıvısı-Beyin
C) Kulak kepçesi-Kulak zatı-Yarım daire kanalları-İç kulak sıvısı-salyangoz
D) Çekiç-Örs-Üzengi-Yarım daire kanalları-İç kulak-Orta kulak-Beyin

7.Vücudumuzdaki dengeyi aşağıdakilerden hangisi ile sağlarız?
A) Salyangoz
B) Yarım daire kanalları
C) Dalız
D) Üzengi

8.Aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Mikroplar ağızdan girerek orta kulakta iltihaba yol açarlar.
B) Orta kulak iltihabına sadece dış kulak yoluyla gelen mikroplar sebep olur.
C) Orta kulak iltihabı tedavi edilmezse kulak zarı delinir.
D) Orta kulak iltihabı çınlama ve ağrıya sebep olur.

9.Aşağıdakilerden hangisi dile ait bilgilerden değildir?
A) Tat alma organıdır.
B) Yüzeyi pürüzsüzdür.
C) Kaslardan yapılmıştır.
D) Tat alma cisimcikleri vardır.

10.Dilin en uç kısmı ile hangi tadı alırız?
A) Ekşi                                          B) Tuzlu
C) Acı                                            D) Tatl



 1 - Duyu organları ................... gelen .................. beyne iletir.
 2 - İnsanda, ............, .............., .................., ............... ve ................... olmak üzere beş duyu organı vardır.
 3 - Görme duyu organı ........... dür.
 4 - Göz, dıştan içe doğru ............ bölümde incelenir.
 5 - ..................., ..................... ve .................... gözün bölümleridir.
 6 - Kör nokta, sarı benek ..................... da bulunur.
 7 - Görme sinir uçları ............ ................ ten başlar.
 8 - Sarı beneğe görüntü ............. düşer.
 9 - Göze ışık ........... ............... den geçerek girer.
10 - Görüntü ağ tabakada, ............. ............ hariç her yerde oluşur.


DOĞRU - YANLIŞ
 (   ) 1 - Yüksek yapılı canlılarda çevreden gelen uyarıları alabilen organlara duyu organları denir.
 (   ) 2 - Göz dıştan içe doğru üç tabakadan oluşur.
 (   ) 3 - Sert tabaka, damar tabaka ve sarı benek gözü oluşturan üç kısımdır.
 (   ) 4 - Görme sinir hücreleri sarı benekten başlar.
 (   ) 5 - Yakını görüp uzağı net göremeyen göz kusuruna miyopluk denir.
 (   ) 6 - Uzağı görüp yakını göremeyen göz kusuruna hipermetropluk denir.
 (   ) 7 - Şaşılık genetik bir göz kusurudur.
 (   ) 8 - İleri yaşlarda, göz merceğinin esnekliğini ve saydamlığını yitirmesiyle katarakt oluşur.
 (   ) 9 - Kulak ses dalgalarını algılayan duyu organıdır.

 (   )10 - Vücudumuzun en küçük kemikleri orta kulakta bulunur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder